2020-01-15
Skarga na prezydenta Lublina w zakresie uoos
Lublin, 12.01.2020
Skarga na prezydenta miasta Lublin na notoryczne naruszanie art. 74 Konstytucji RP oraz Art.14.3 Ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko
Zarzucam prezydentowi miasta Lublin brak właściwego nadzoru nad udzielaniem informacji o środowisku i jego ochronie przez pracowników Urzędu Miasta Lublin.
Przesłane przez skarżącego wnioski o udzielenie informacji o środowisku i jego ochronie nie zostały rozpatrzone według zasad określonych ustawą z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, a udzielane ewentualnie odpowiedzi przekraczały w sposób znaczący uregulowania ww. ustawy oraz Dyrektyw UE (2003/4/WE) i międzynarodowych konwencji (Aarhus).
Brak odpowiedzi we właściwych terminach, nieudostępnienie informacji na wniosek, czy też obstrukcja w ich sporządzeniu i przekazaniu skarżącemu są zaprzeczeniem publicznych deklaracji prezydenta Lublina, dr Krzysztofa Żuka o rozwoju Lublina jako zielonej i ekologicznej metropolii oraz możliwej próbie forsowania zmian lub uchwalania nowych planów miejscowych (MPZP).
Najbardziej jaskrawym przejawem ww. naruszeń prawa o dostępie do informacji o środowisku i jego ochronie było:
1. Przetrzymanie o minimum 21 dni publikacji raportu z inwentaryzacji suchych dolin i wąwozów, który według właściwości pliku zamieszczonego w BIP UML został utworzony i zamknięty w dniu 19.12.2019, a upubliczniony dopiero w dniu 07.01.2020 roku.
2. Przetrzymanie o ponad 60 dni udostępnienia treści umowy nr 1/BR/19 z dnia 11 marca 2019 r. ustalającej warunki realizacji i przekazania Gminie Lublin raportu z inwentaryzacji suchych dolin i wąwozów.
3. Wskazanie do odwołania w przedmiocie przynaglenia udostępnienia ww. dokumentów organu II instancji w sposób, który spowodował odmowę rozpatrzenia stosowanego zażalenia.
4. Brak do dnia złożenia niniejszej skargi odpowiedzi i nieudostępnienie informacji o środowisku i jego ochronie na wniosek z dnia 02.12.2019 w następującym zakresie:
1) Dokumentacja Hydrogeologiczna określającą warunki hydrogeologiczne w rejonie projektowanego cmentarza komunalnego w dzielnicy Sławin w Lublinie, HPC POLGEOL S.A. Zakład w Lublinie, Lublin 2018 r., a przygotowaną w ramach Dokumentacji hydrologicznej wraz z niezbędnymi badaniami dla trzech cmentarzy w Lublinie (na Sławinie, przy ul Głuskiej, oraz przy ul. Bełżyckiej) wykonaną zgodnie z umową nr 3/PL/18 z dnia 2018.06.27 oraz aneksem numer 4/PL/18 z dnia 2018.11.23.
2) Opracowanie ekofizjograficzne - część V – w obszarze położonym na północ od proj. ulicy A. Zelwerowicza a granicą miasta Lublin.
3) Ekofizjografia podstawowa – część V- Sławin.
4) Wstępna koncepcja przestrzenna cmentarza komunalnego przy ulicy Poligonowej w Lublinie, PRC Architekci dla Urzędu Miasta Lublin, 2014 r.
Uzasadnienie:
Historię losu ww. wniosków o udostępnienie informacji o środowisku i jego ochronie zawierają załączniki do niniejszej skargi.
Z daleko posuniętej ostrożności w ferowaniu opinii i wniosków o przyczynach prokrastynacji i obstrukcji organu wykonawczego Gminy Lublin w wypełnianiu obowiązków samorządu wpisanych w art. 74 Konstytucji RP nadmienię tylko, iż raport z inwentaryzacji przyrodniczej suchych dolin i wąwozów, który w największym zakresie, bo 261 ha powierzchni obejmuje obszar nr 13 - Górki Czechowskie — miał stanowić podstawę środowiskową zmiany SUiKZP oraz powinien być znany mieszkańcom naszego miasta przed upływem terminu do składania uwag do projektu MPZP część V w obszarze położonym na północ od proj. Ul. A. Zelwerowicza a granicą miasta wraz z prognozą oddziaływania na środowisko.
Nie do przyjęcia jest również sytuacja, w której zbieranie opinii mieszkańców ws. lokalizacji nowego cmentarza komunalnego wraz ze spopielarnią ludzkich zwłok pozbawione zostało podstawowych dokumentów środowiskowych, na których oparte powinny być wszelkie decyzje administracyjne.
Doświadczenia związane z procedowaniem zmiany SUiKZP wskazują, że kolejny raz mogła mieć miejsce próba wprowadzenia mieszkańców w błąd, a jej celem jest umożliwienie intensywnej urbanizacji obszarów, które ze względu na ogłoszony przez Parlament Europejski kryzys klimatyczny powinny być pod szczególną ochroną samorządu Lublina.
Z powyższych względów przedłożona skarga w pełni zasługuje na uznanie.
Z poważaniem
Andrzej Filipowicz
Porozumienie Obrony Lublina
Lubelski Alarm Smogowy
Członek Rady Dzielnicy
Czechów Południowy
Załączniki:
1) Wniosek o udostępnienie informacji o środowisku i jego ochronie udostępniony po terminie /raport z inwentaryzacji przyrodniczej suchych dolin i wąwozów/.
2) Nierozpatrzony i niezrealizowany wniosek o udostępnienie informacji o środowisku i jego ochronie /dokumentacja środowiskowa związana z lokalizacją nowego cmentarz komunalnego wraz ze spopielarnią ludzkich zwłok przy ul. Zelwerowicza/.